Historiek

Er was eens ...

Het idee om een zwemclub te stichten ontstond eigenlijk in zwembad Palm Beach te Gentbrugge. De bezieler van dit alles was Luc Van Pottelberge. Onmiddellijk werd dan ook van start gegaan. Na enkele maanden was de toeloop van zwemmers zo groot, dat het onmogelijk werd de trainingen optimaal te verzorgen.

Van de eigenaar van het zwembad kreeg de club onvoldoende uren om er echte goede zwemmers te kweken. Voor het eerst, doch spijtig genoeg niet voor het laatst, ontstond het probleem van te weinig trainingsmogelijkheden. Luc, zoals steeds vastberaden, was echter niet van plan op te geven en ging op zoek naar meer trainingsmogelijkheden. Zo kwam hij terecht bij de broeders te Oostakker.

Na de schooluren kregen de zwemmers de kans te trainen in het zwembad Rosas. De definitieve start was gegeven om een club te stichten en dat werd dan ook gedaan in november 1976 met als naam Zwemclub ROSAS Oostakker. Het woord ROSAS verwijst niet naar het feit dat alles over rozen liep, integendeel het woord ROSAS betekent: Recreatie van Ouders en Studenten ter Aanmoediging van de Sport.

Omdat door een besparingsbeslissing van het stadsbestuur Gent het zwembad Rosas definitief werd gesloten op 1 september 2014, is onze nieuwe thuisbasis het zwembad Rozebroeken te Sint-Amandsberg.

Activiteiten & Wedstrijden

m d w d v z z